READING

Wie wil er nog naar Euro Disney? We want MORE!

Wie wil er nog naar Euro Disney? We want MORE!

In hét grootste museum voor Modern Realisme in het Gelderse Gorssel zou je dagen, nee weken, willen dwalen. Dat kan! Nu onlangs ook Kasteel Ruurlo de deuren opende, is Museum MORE klaar voor vele bezoekers. Maar zijn ze ook voorbereid op kleine kunstfanaatjes? Geraldina volgde kersverse ouders Malini en Arnoud tijdens hun eerste museumbezoek met kleine Leela van bijna twee maanden oud.

Museum MORE is een hunkering voor het oog. Er is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen als natuursteen, getint glas, lichteiken visgraat parket, hoge off white gepleisterde muren en getemperd licht waardoor kunstwerken perfect tot hun recht komen.

Is het ook wat voor jonge kinderen? Aan de ruime opzet zal het zeker niet liggen om de allerkleinste bezoekers te ontvangen. In de hal van het museum kun je met gemak laveren met je buggy in de ene hand en je dreumes aan de andere. MORE is een liefde voor het leven en eenmaal binnen weet je het zeker. Dit is een museum om van te houden! En wie wil er nog naar Euro Disney als je naar Kasteel Ruurlo kunt, met de groenglazen toegangsbrug over de slotgracht en de onuitputtelijke collectie meesterwerken van Carel Willink. 

Groen en beelden met aaibaarheidsfactor
De door architect Hans van Heeswijk ontworpen ultramoderne nieuwbouw, voegt zich opvallend gewillig tegen het rijzige herenhuis, waarin onder andere het ruime museumrestaurant te vinden is. Als je ervoor staat en de lucht is staalblauw, waan je je in een schilderij van Willink. Zowel het ‘glazen’ museumgebouw als het herenhuis, zijn omgeven door groen, de gezellige dorpsstraat, een fijne speeltuin voor iets grotere kinderen en beelden met een aaibaarheidsfactor. Zoals de babyneushoorn genaamd Ortus van Miriam Knibbeler (1981). Of het met liefde gemaakte roze kereltje ‘Rotjong’ van het Nederlandse kunstenaarsduo Space Cowboys, bestaande uit Albert Dedden (1959) en Paul Keizer (1958).

Babygehuil bij de entree
Voor de huizenhoge glazen entree van Museum MORE klinkt plotseling babygehuil. Even later gevolgd door sussende woordjes van vader en moeder. Ik ontmoet het jonge gezin. Leela is het bijna twee maanden jonge dochtertje van Malini en Arnoud. De kersverse ouders proberen Leela in de draagzak te wurmen en dat vindt ze niet geweldig. “Als ze er eenmaal in zit, gaat het goed. We zijn voor het eerst wat langer weg met onze dochter”, vertelt Arnoud die ondertussen behendig Leela heen en weer wiegt, terwijl Malini de sluitingen vastklikt. “Omdat ik hier ben opgegroeid, verblijven we in mijn ouderlijk huis. Gorssel is een gezellig dorpje. Overzichtelijk ook. De komst van het museum heeft dit Gelderse dorpje een geweldige oempf gegeven. Voorheen wist niemand het te vinden, nu steeds meer.”, vervolgt hij.

Met de komst van het museum waren velen Gorsselaren verheugd, ook dit stel. Ze zijn kunstliefhebbers. Naar Museum MORE waren ze nog niet geweest, maar het stond wel op hun verlanglijstje. “Dat we nu hier zijn, is een mooie gelegenheid om te kijken of Leela ook een kunstfanaatje is. Ik denk van wel”, knikt haar moeder.

Magnolia´s
In de draagzak bij papa valt Leela snel in slaap, terwijl haar ouders rustig de eerste zaal bekijken met de vaste collectie die wisselend wordt aangevuld met kunstwerken die passen bij de missie van Museum MORE. In de zaal hangt het lievelingsschilderij van Malini en Arnoud: de Zeppelin van Carel Willink. “Sowieso is zijn werk favoriet bij ons en kijken we uit naar het tweede museum dat is geopend, Kasteel Ruurlo met een enorme collectie meesterwerken van Willink. Daar gaan we zeker een volgende keer naartoe.” 

Volgens haar ouders wordt Leela ook helemaal blij van het schilderij met de magnolia’s van Jan Boon (1882-1975).“Ze lijken op de magnolia’s die in onze tuin bloeiden, toen zij net geboren was.” 

Als ze aankomen in de tweede expositieruimte, krijgt Leela honger en begint ze te huilen. Malini: “Gelukkig is het rustig en heeft niemand het opgemerkt. We hebben haar op een bankje voor het grote raam een flesje gegeven. Mooi hè. Daarna hebben we Leela in haar buggy door het museum gereden.” 

Arnoud is verrukt om te zien dat Leela aandachtig in de rondte kijkt. “Doordat Museum MORE zo ruim van opzet is, gaat dat super goed. Wij vinden het eerste museumbezoek met onze dochter al met al fantastisch.” Na afloop hebben ze nog op het zonnige terras gegeten. “Leela sliep als een roosje van alle indrukken.”

Je kunt Museum MORE bezoeken met een Museumkaart. De toiletten zijn schoon en je kunt in een aparte ruimte je kindje verzorgen. Het restaurant serveert heerlijke lunchgerechten zoals een meer dan royale clubsandwich, verse muntthee en cappuccino’s, maar ook dikke boterhammen met kroketten. Mjam! 

Omarm de imperfectie
Museum MORE heeft het beheer over de kunstcollectie van de gefortuneerde Nederlandse zakenman Hans Melchers. Zijn kunstverzameling vormt het hart van het museum. Het museum wil de waardering voor Nederlandse realistische topkunst bevorderen en dat lukt. Inmiddels wisten sinds de opening in mei 2015 meer dan 100.000 grote én kleine kunstliefhebbers de weg naar het museum te vinden. Het accent van de MORE-collectie rust op kunst uit de 20ste eeuw en hedendaagse kunst met werk van wereldberoemde kunstenaars zoals Marlène Dumas en Erwin Olaf. Naast de eigen kunstverzameling zijn er wisseltentoonstellingen die het fascinerende schouwspel van de realistische kunst laten zien. Zoals tot 1 oktober 2017 de overzichtstentoonstelling van de van oorsprong Haagse kunstenaar Herman Gordijn ׀ Het niet-perfecte is perfect. Een thema waar ik en hopelijk met mij vele kunstliefhebbers blij van worden! 

Informatie
Museum MORE – locatie Gorssel
Hoofdstraat 28
7213 CW Gorssel
T. +31 (0) 575 – 760 300
E. info@museummore.nl 

Locatie Ruurlo
Vordenseweg 2
7261 LZ Ruurlo
T. +31 (0) 575-760 300
E. info@museummore.nl

Heb jij Museum More weleens met kleintjes bezocht? Deel jouw ervaringen met ons in een reactie hieronder!


Geraldina Metselaar is schrijver, dichter en communicatiespecialist. Mensen verbinden met woord en beeld, dat is wat zij doet. Door haar enorme netwerk in zowel het publieke domein als het bedrijfsleven, lukt het goed om mensen met elkaar in contact te brengen die wat voor elkaar betekenen. Geraldina werkt voor diverse magazines en heeft een column Liefde voor het leven. Daarin vertelt zij over de worstelingen van het moederschap anno nu, vrouw zijn en haar drie kinderen.

COMMENTS ARE OFF THIS POST